Statul român este pe cale să piardă Mobra, marcă istorică românească de motociclete, pentru că titularul moral al brandului, fabrica Tohan din Zărnești, județul Brașov, a neglijat să reînnoiască dreptul de folosință, o formalitate care se reia o dată la zece ani. De această situație confuză a profitat un investitor român, care a depus, la începutul lunii aprilie a acestui an, o solicitare la Oficiul European de Proprietate Intelectuală (EUIPO) prin care cere să fie singurul deținător al mărcii Mobra în toate țările din Uniunea Europeană.
În prezent, fabrica Tohan din Brașov nu mai are dreptul să folosească marca Mobra până la finalizarea procedurii de la Alicante, Spania, acolo unde se află sediul EUIPO. Mobra a fost creată de fabrica Tohan din Brașov – Zărnești (Motocicleta Brașov), iar producția a durat până în anul 1994, fiind realizate în timp mai multe extensii ale mărcii: Mobra 50, MiniMobra și Mobra Hoinar (prototip integral românesc). Uzina Mecanică Tohan este filială a Companiei Naționale ROMARM.
Cine este investitorul român care solicită marca Mobra
Răzvan Beschea, proprietarul Alf Electrocasnice, firmă cu o cifră de afaceri de 10 milioane de euro în anul 2023, a cerut conform solicitării nr. 019007471/02.04.2024, depusă la Oficiul European de Proprietate Intelectuală – EUIPO, ca el să fie singurul deținător al mărcii Mobra în toate țările din Uniunea Europeană, deci și în România. Dacă solicitarea va fi aprobată, omul de afaceri român va fi singurul care va putea folosi marca Mobra pentru producția de motociclete, scutere și biciclete.
În prezent statul român, prin fabrica Tohan, se află în situația ingrată de a încerca să păstreze dreptul de folosință asupra mărcii Mobra. Procedura este complexă, fiind nevoie de angajarea unei agenții de proprietate intelectuală care să apere la Alicante și probabil în instanță, dar la Tribunalul European din Luxemburg, interesele fabricii de la Zărnești.
Sursa: libertatea.ro